W związku z zarządzonymi na dzień 18 maja 2025 r. wyborami Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej informujemy, że od dnia 4 kwietnia 2025 r. będzie już możliwe pobieranie zaświadczeń o prawie do głosowania oraz składanie wniosków o zmianę miejsca głosowania w nadchodzących wyborach.
Poniżej zamieszczamy informacje na temat wydawania zaświadczeń o prawie do głosowania, zmiany miejsca głosowania, a także głosowania przez pełnomocnika.
Zaświadczenie o prawie do głosowania
Wyborca, który zamierza zmienić miejsce pobytu przed dniem wyborów, może otrzymać zaświadczenie o prawie do głosowania. Z zaświadczeniem takim można głosować w dowolnym obwodzie głosowania w kraju, za granicą lub na polskim statku morskim. Wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania składa się w dowolnie wybranym urzędzie gminy, w terminie od dnia 4 kwietnia 2025 r. do dnia 15 maja 2025 r.
Wniosek składa się na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, z własnoręcznym podpisem. Zaświadczenie o prawie do głosowania wyborca odbiera za pokwitowaniem osobiście albo przez upoważnioną pisemnie osobę (tutaj można pobrać wniosek).
Wyborca otrzyma dwa zaświadczenia: zaświadczenie o prawie do głosowania w dniu pierwszego głosowania oraz zaświadczenie o prawie do głosowania w dniu ponownego głosowania (tzw. II tury wyborów).
W przypadku przeprowadzania ponownego głosowania (tzw. II tury wyborów), wyborca zmieniający miejsce pobytu po dniu pierwszego głosowania, a przed ponownym głosowaniem, może otrzymać zaświadczenie o prawie do głosowania w dniu ponownego głosowania. Wniosek o wydanie takiego zaświadczenia składa się po dniu pierwszego głosowania w dowolnie wybranym urzędzie gminy, w terminie do dnia 29 maja 2025 r.
Wyborca, któremu wydano zaświadczenie o prawie do głosowania, zostanie z urzędu skreślony ze spisu wyborców, w którym uprzednio był ujęty.
Zaświadczenia o prawie do głosowania wydawane są w Wydziale Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Wałcz (budynek B, wejście od ul. Kilińszczaków) – pokój nr 26. Informacje można uzyskać pod numerem tel. 67 258 44 71 wew. 49.
Wniosek o zmianę miejsca głosowania
Wyborca:
- czasowo przebywający poza miejscem zameldowania na pobyt stały (w tym wyborca zameldowany na pobyt czasowy),
- czasowo przebywający poza miejscem zamieszkania (tj. miejscem ujęcia na własny wniosek w Centralnym Rejestrze Wyborców w stałym obwodzie głosowania),
- nieujęty w żadnym stałym obwodzie głosowania w Centralnym Rejestrze Wyborców,
może wziąć udział w głosowaniu w miejscu czasowego pobytu, jeżeli w okresie od dnia 4 kwietnia 2025 r. do dnia 15 maja 2025 r. złoży wniosek o zmianę miejsca głosowania. Wniosek może zostać złożony na piśmie utrwalonym w postaci papierowej z własnoręcznym podpisem, do urzędu gminy właściwego dla wybranego stałego obwodu głosowania na obszarze gminy, w której wyborca przebywać będzie w dniu wyborów (tutaj można pobrać wniosek). Wniosek można również złożyć w postaci elektronicznej, opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej na stronie internetowej gov.pl, link do usługi:
https://www.gov.pl/web/gov/zmien-miejsce-glosowania
Wyborca, który złoży wniosek o zmianę miejsca głosowania, zostanie z urzędu skreślony ze spisu wyborców, w którym był uprzednio ujęty.
W przypadku przeprowadzenia ponownego głosowania (tzw. II tury wyborów) wyborca może również po dniu pierwszego głosowania (po tzw. I turze wyborów) złożyć wniosek o zmianę miejsca głosowania, najpóźniej do dnia 29 maja 2025 r.
UWAGA!
Wyborcy, którzy złożyli wniosek o zmianę miejsca głosowania, będą ujęci w tym samym spisie wyborców również w przypadku przeprowadzania ponownego głosowania (tzw. II tury wyborów).
Wzięcie udziału w głosowaniu w innym obwodzie, w tym również w miejscu stałego zamieszkania, będzie możliwe wyłącznie po:
- otrzymaniu z dowolnie wybranego urzędu gminy zaświadczenia o prawie do głosowania
lub
- po złożeniu, najpóźniej do dnia 29 maja 2025 r., wniosku o zmianę miejsca głosowania, na piśmie utrwalonym w postaci papierowej z własnoręcznym podpisem do urzędu gminy właściwego dla wybranego stałego obwodu głosowania na obszarze gminy, w której wyborca przebywać będzie w dniu ponownego głosowania lub w postaci elektronicznej, opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej na stronie internetowej gov.pl.
Wnioski o zmianę miejsca głosowania składa się w Wydziale Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Wałcz (budynek B, wejście od ul. Kilińszczaków) – pokój nr 26. Informacje można uzyskać pod numerem tel. 67 258 44 71 wew. 49.
Głosowanie przez pełnomocnika
Głosować przez pełnomocnika mogą wyborcy posiadający orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 44, z późn. zm.), w tym także wyborcy posiadający orzeczenie organu rentowego o:
- całkowitej niezdolności do pracy, ustalone na podstawie art. 12 ust. 2, i niezdolności do samodzielnej egzystencji, ustalone na podstawie art. 13 ust. 5 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. о emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1631, 1243 i 1674);
- niezdolności do samodzielnej egzystencji, ustalone na podstawie art. 13 ust. 5 ustawy wymienionej w pkt 1;
- całkowitej niezdolności do pracy, ustalone na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy wymienionej w pkt 1;
- zaliczeniu do I grupy inwalidów;
- zaliczeniu do II grupy inwalidów;
a także osoby о stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym, którym przysługuje zasiłek pielęgnacyjny.
Ponadto głosować przez pełnomocnika mogą wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 60 lat.
Głosować przez pełnomocnika można tylko w kraju. Pełnomocnikiem może być osoba posiadająca prawo wybierania. Pełnomocnikiem nie może być:
- osoba wchodząca w skład komisji obwodowej właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania;
- mąż zaufania;
- obserwator społeczny;
- osoba kandydująca w wyborach.
W celu sporządzenia aktu pełnomocnictwa wyborca składa wniosek do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy, w której jest ujęty w stałym obwodzie głosowania w Centralnym Rejestrze Wyborców.
Wniosek należy złożyć najpóźniej w 9. dniu przed dniem wyborów, tj. do dnia 9 maja 2025 r. (tutaj można pobrać wniosek)
Do wniosku należy dołączyć:
- pisemną zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem na przyjęcie pełnomocnictwa (tutaj można pobrać druk),
- kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności tylko w przypadku, gdy wyborca udzielający pełnomocnictwa w dniu głosowania nie będzie miał ukończonych 60 lat.
Sprawy związane ze sporządzeniem aktu pełnomocnictwa załatwiane są w Wydziale Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Wałcz (budynek B, wejście od ul. Kilińszczaków) – pokój nr 23. Informacje można uzyskać pod numerem tel. 67 258 44 71 wew. 51.
Więcej informacji o warunkach udziału wyborców w nadchodzących wyborach znajduje się na stronie Państwowej Komisji Wyborczej, pod linkiem:
https://wybory.gov.pl/prezydent2025/?initscroll=258
Źródło informacji: B. Jędrowska, Wydział Spraw Obywatelskich