Co musisz wiedzieć o Budżecie Obywatelskim Miasta Wałcz
Podstawą prawną regulującą zasady Budżetu Obywatelskiego w Mieście Wałcz jest:
Uchwała Nr VIII/IX/91/19 Rady Miasta Wałcz z dnia 25 czerwca 2019 r. w sprawie wprowadzenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych dotyczących Budżetu Obywatelskiego Gminy Miejskiej Wałcz oraz zmiany uchwały w sprawie określania zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych na terenie Gminy Miejskiej Wałcz.
Czym jest Budżet Obywatelski?
Budżet Obywatelski, zwany również partycypacyjnym, jest demokratycznym procesem, w ramach którego mieszkańcy współdecydują o wydatkach publicznych w mieście w perspektywie kolejnego roku budżetowego. W skrócie oznacza to, że:
*mieszkańcy zgłaszają propozycje zadań do budżetu, które następnie są analizowane pod kątem możliwości realizacji;
* propozycje zadań, które pomyślnie przeszły weryfikację poddaje się pod powszechne i bezpośrednie głosowanie;
* w efekcie, najwyżej ocenione lub najczęściej wskazywane propozycje zadań przeznacza się do realizacji – wpisując je do budżetu.
Skąd biorą się pieniądze na Budżet Obywatelski?
Budżet Obywatelski to publiczne pieniądze, o których przeznaczeniu zadecydują mieszkańcy. Nie są to dodatkowe środki, lecz konkretne kwoty będące częścią budżetu miasta.
W roku 2025 roku do dyspozycji Mieszkańców w ramach Budżetu Obywatelskiego jest
500 000 tys. złotych, w tym:
100 000 zł na tzw. projekty „ miękkie”
400 000 zł na projekty inwestycyjne
Dlaczego warto uczestniczyć w jego tworzeniu?
Budżet Obywatelski Miasta Wałcz to wyjątkowa okazja do rzeczywistego i bezpośredniego współdecydowania o tym, na co zostanie wydana część budżetu miasta. Daje on możliwość zgłaszania i promowania własnych ciekawych pomysłów na rzecz mieszkańców, przyczyniających się
Jakie projekty mogą być zgłaszane?
Projekty zgłaszane w ramach budżetu mogą obejmować działania inwestycyjne, jak również wydarzenia o charakterze kulturalnym, oświatowym, sportowym, integrującym mieszkańców i in.
Kto może zgłaszać projekty do Budżetu Obywatelskiego?
Projekt w ramach budżetu może być złożony przez:
* mieszkańca lub grupę mieszkańców, którzy w dniu złożenia projektu mają ukończone 18 lat
* organizację mającą siedzibę na terenie miasta
Każdy składany projekt musi zawierać listę podpisów 20 (pełnoletnich) mieszkańców popierających projekt.
W jaki sposób zgłosić projekt do Budżetu Obywatelskiego?
Projekty mogą być składane poprzez stronę internetową do obsługi budżetu obywatelskiego https://walcz.konsultacjejst.pl/budzet-obywatelski .
Kto może wziąć udział w głosowaniu?
O wyborze projektów do realizacji decydują w głosowaniu powszechnym mieszkańcy miasta.
Jak mogę zagłosować?
Głosowanie odbywa się w formie elektronicznej przy użyciu systemu informatycznego. Głosy można oddawać z dowolnego miejsca o dowolnej porze. Mieszkaniec może oddać trzy głosy na projekty poddane głosowaniu.
Czy mogę wskazać realizatora zadania?
Nie można. Realizacja zadania musi być poprzedzona wyborem właściwego trybu przez realizatora czyli Miasto Wałcz, zgodnie z obowiązkami jakie spoczywają na dysponentach środków publicznych.
Czy można realizować zadania BO w etapach, np. w tym roku opracowanie projektu, a w roku następnym jego wykonanie?
Nie. W ramach Budżetu Obywatelskiego nie mogą być realizowane zadania, które zakładają realizację jedynie ich części, w tym sporządzenia wyłącznie projektu bądź planu przedsięwzięcia lub zabezpieczają środki na wykonanie, bez uwzględnienia kosztów projektu.
Na jakiej podstawie koszty szacunkowe są weryfikowane?
Koszty szacunkowe weryfikowane są na podstawie danych z lat ubiegłych, doświadczenia zawodowego i wiedzy osób z merytorycznych komórek organizacyjnych Miasta Wałcz.
Co się dzieje, gdy koszty szacunkowe są źle opracowane – zawyżone/zaniżone?
Komórka merytoryczna dokonująca analizy projektu zrobi korektę nieprawidłowo określonych kosztów szacunkowych.
Co decyduje, że dany projekt wygra w głosowaniu?
Do realizacji zostaną przeznaczone te projekty, które uzyskały największą liczbę głosów, aż do wyczerpania puli środków finansowych w budżecie.
Czy ta sama propozycja projektu może być złożona przez kilku mieszkańców?
W sytuacji zgłoszenia dwóch lub więcej wniosków o podobnym przedmiocie lub lokalizacji, po uzyskaniu zgody wnioskodawców projekty mogą zostać połączone oraz poddane pod głosowanie jako jedno zadanie.
Czy można uzupełnić wniosek po jego odrzuceniu?
Nie. Po ogłoszeniu wyników weryfikacji projektów, a tym bardziej po głosowaniu nie ma możliwości ingerowania we wnioski.
Ważne terminy:
2 spotkania warsztatowe z mieszkańcami w zakresie zasad i trybu składania wniosków w ramach budżetu obywatelskiego (7.04.2025 godz. 15.30 i 23.04.2025 godz. 15.30 )
14.04.2025 – 05.05.2025 zgłaszanie projektów,
6.05.2025 – 21.05.2025
- Weryfikacja formalna, informacja o projektach dopuszczonych i niedopuszczonych do głosowania
- Przekazanie wnioskodawcom uwag i sugestii dotyczących projektów, termin przekazania wnioskodawcom informacji o dokonanych korektach oszacowanych kosztów
- Rozpatrzenie odwołań przez Burmistrza Miasta Wałcz , ogłoszenie ostatecznej listy projektów dopuszczonych do głosowania.
5.06.2025 – 27.06.2025 głosowanie.
01.07.2025 ogłoszenie wyników głosowania.
Masz pytania ?
Napisz lub zadzwoń.
67 258 44 71 w. 56
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Chcesz wiedzieć więcej . Wejdź na stronę BO
https://walcz.konsultacjejst.pl/budzet-obywatelski
Źródło informacji: A. Czerniewicz