Koronawirus jest podatny na rozpuszczalniki lipidów, co oznacza, że dokładne, co najmniej 30 sekundowe mycie rąk wodą ze zwykłym mydłem lub detergentem, jest kluczowe, by ograniczyć rozprzestrzeniania się koronawirusa.
W przypadku gorszego samopoczucia, zwłaszcza gorączki i innych objawów grypopodobnych, zachęcamy do powstrzymania się od wychodzenia z domu i spotkań z innymi osobami.
Apelujemy o korzystanie wyłącznie ze sprawdzonych źródeł informacji o koronawirusie, które znajdziecie Państwo w serwisach instytucji publicznych, na stronach: www.gis.gov.pl, gov.pl/koronawirus i dzwoniąc pod numer bezpłatnej infolinii NFZ 800-190-590.
Prosimy o otoczenie szczególną opieką osób starszych i innych osób o obniżonej odporności. W szczególności chodzi o pomoc w codziennych czynnościach, takich jak zakupy, zaopatrzenie w leki, załatwianie spraw urzędowych, a także po prostu rozmowę.
Służby sanitarne i opieka zdrowotna pracują całą dobę i dokładają wszelkich starań, żeby zapewnić bezpieczeństwo zdrowotne w Polsce.
Apelujemy o racjonalne i odpowiedzialne zachowanie oraz stosowanie się do rekomendacji służb sanitarnych i profesjonalistów medycznych.

Więcej: https://gis.gov.pl/aktualnosci/apel-glownego-inspektora-sanitarnego-w-zwiazku-z-wystepowaniem-koronawirusa-w-polsce/


NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE O KORONAWIRUSIE
Nowy koronawirus SARS-Cov-2 wywołuje chorobę o nazwie COVID-19. Choroba najczęściej objawia się gorączką, kaszlem, dusznościami, bólami mięśni, zmęczeniem. Wirus przenosi się drogą kropelkową. Ciężki przebieg choroby obserwuje się u ok. 15-20% osób. Do zgonów dochodzi u 2-3% osób chorych. Najbardziej narażone na rozwinięcie ciężkiej postaci choroby i zgon są osoby starsze, z obniżoną odpornością, którym towarzyszą inne choroby, w szczególności przewlekłe.

Więcej informacji: https://www.gov.pl/web/koronawirus/porady


WAŻNE NUMERY TELEFONÓW
Gdzie dzwonić, gdy potrzebujemy porady?


INFOLINIA NFZ
800 190 590 - bezpłatna infolinia NFZ jest czynna całą dobę, przez 7 dni w tygodniu. Wykwalifikowani konsultanci poinformują, co zrobić, by otrzymać pomoc.
Konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta mogą również przekazać kontakt do placówki podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), która udzieli teleporady medycznej.


Dzięki teleporadzie medycznej każdy może otrzymać:
    zalecenia
    e-zwolnienie
    e-receptę
    sugestię bezpośredniej wizyty w placówce lub kontaktu ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, jeśli będzie taka konieczność.

 Teleporady medyczne:
    ograniczają ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa
    ułatwiają izolację osób, które mogą zarażać wirusem innych
    rozwiewają obawy, jeśli sytuacja jest niegroźna
    skrócą czas oczekiwania na wizyty u lekarzy

PLACÓWKI NA TERENIE WAŁCZA:

107 SZPITAL WOJSKOWY Z PRZYCHODNIĄ SAMODZIELNY PUBLICZNY ZAKŁAD OPIEKI ZDROWOTNEJ W WAŁCZU
KOŁOBRZESKA 44
26 147 28 35


CENTRUM MEDYCZNO - REHABILITACYJNE PULS W WAŁCZU
BUDOWLANYCH 10
67 259 71 11;
67 259 71 18;
67 259 71 19


PRZYCHODNIA LEKARSKA W. JANAS; G. PAWŁOWSKA I WSPÓLNICY SPÓŁKA JAWNA
KOŚCIUSZKOWCÓW 10
67 387 37 20


PRZYCHODNIA REJONOWA DLA DOROSŁYCH ZOZ S.C.
KOŚCIUSZKOWCÓW 10
67 387 37 30;
533 881 347


SYLWIA TROJANOWSKA
WOJSKA POLSKIEGO 2-6
67 349 40 30;
67 349 40 31

Więcej informacji: https://www.nfz.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-centrali/teleporady-dotyczace-koronawirusa-w-przychodniach,7621.html

INFOLINIA ZUS

22 560 16 00 - Centrum Obsługi Telefonicznej
Po połączeniu usłyszysz komunikat powitalny. Możesz wybrać jedną z następujących opcji (wybierz w tym celu odpowiednią cyfrę na klawiaturze numerycznej telefonu):
1 - możesz odsłuchać komunikaty informacyjne z wybranego zakresu funkcjonowania ZUS
(24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu),
2 - możesz się uwierzytelnić,
3 - uzyskasz dane adresowe placówek ZUS,
0 - połączysz się z konsultantem COT po wybraniu zakresu rozmowy.
Konsultanci COT są dostępni pon. - pt. w godz. 7.00 - 18.00.

Więcej informacji: https://www.zus.pl/o-zus/kontakt/centrum-obslugi-telefonicznej-cot-

 
SANEPID:
Telefony: (67) 2582331 lub (67) 2583482

telefon alarmowy – w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia (po godzinie 15:00)
+48 694 493 758

Więcej informacji: https://pssewalcz.pis.gov.pl/


MIEJSKI OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ
Przed wizytą w MOPS Wałcz zaleca się kontakt telefoniczny lub e-mail w celu umówienia daty i godziny wizyty w Ośrodku.

Dostępne telefony i adresy e-mail:

    Kancelaria MOPS, Pracownicy Socjalni, Biuro Dodatków Mieszkaniowych
    67 258 00 65,
    666 728 859,
    608 593 185.

    Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.;
    Dział Świadczeń Rodzinnych:
    67 250 11 20,
    67 258 00 65,

    Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.;
    Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.;

Pracownicy Ośrodka będą przyjmować Klientów codziennie w godzinach 8.00-12.00 (wszystkie działy).
W pozostałych godzinach Ośrodek będzie zamknięty dla Klientów.
Dyżurujący przy wejściu do Ośrodka pracownicy będą kierować Państwa do właściwych sal obsługi.
Klienci będą wpuszczani POJEDYNCZO do siedziby Ośrodka – wejście B (przy windzie)

 
NFZ INFOLINIA PACJENTA
https://www.nfz.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-centrali/telefoniczna-informacja-pacjenta-tu-uzyskasz-informacje-o-postepowaniu-w-sytuacji-podejrzenia-zakazenia-koronawirusem,7597.html

 
MINISTERSTWO ZDROWIA
https://www.gov.pl/web/zdrowie